Bolesne miesiączkowanie

Wiele kobiet cierpi na dolegliwości w czasie miesiączki. Niestety lekarze, jeśli nie znajdują konkretnej patologii w oparciu o dostępne badania, proponują tylko pastylki przeciwbólowe lub terapię hormonalną. Poniżej kilka istotnych informacji o tym problemie.
Rozróżniamy pierwotne i wtórne bolesne miesiączkowanie. Pierwotne – etiologia jest nieznana. Wtórne, czyli takie, które może występować na skutek poniższych schorzeń:
– endometrioza,
– stany zapalne w miednicy,
– włókniaki/mięśniaki macicy,
– cysty jajników,
– zastoje krążeniowe w miednicy.
Dolegliwości te dotyczą  zwłaszcza młodych kobiet. W obu przypadkach ulegają zaostrzeniu przez sytuacje stresowe. Niektórzy specjaliści uważają, że jednym z czynników strukturalnych, który jest związany z tymi problemami, jest nadmierne przodopochylenie szyjki macicy. Innym czynnikiem korelującym z bolesnym miesiączkowaniem może być pogłębiona lordoza u młodych kobiet (warto pamiętać, że chodzenie w wysokich obcasach wpływa negatywnie na napięcie dna miednicy, a co za tym idzie także na inne ‘przepony’ naszego ciała).
Dolegliwości kobiet to głównie bolesne skurcze w obszarze podbrzusza, a także w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa i uda.
Bolesne miesiączkowanie może być związane także ze stanami depresyjnymi, nadwrażliwością, bólem miednicy, bólem głowy, nudnościami, biegunką.
Osteopatia może dać znaczącą ulgę, poprzez techniki drenażu żylnego i limfatycznego, pracę w obszarze, który ma związek z autonomicznym unerwieniem sympatycznym i parasympatycznym obszaru macicy, jajików, pęcherza moczowego czy pętli jelitowych.
Zaleca się także pewną specyficzną pozycję do przyjmowania, która ma na celu usprawnić drenaż w miednicy. Jest to pozycja, gdzie kobieta podpiera się na kolanach
i łokciach, w ten sposób, że klatką piersiową niemal dotyka podłoża, głowa jest opuszczona, może być oparta na dłoniach. Należy wytrzymać tę pozycję 5-10 minut, np. przed zaśnięciem. Co ciekawe, ta pozycja może być też skuteczna przy bólach związanych z dyskopatią odcinka lędźwiowego, ostatnio coraz więcej jest doniesień właśnie o przyczynach krążeniowych tej patologii. Wystarczy w wymienionej pozycji wykonać 5 cyklów odpowiedniego oddychania:
3 do 5 głębokich wdechów i wydechów (przy wdechu brzuch się uwypukla w stronę podłoża, przy wdechu brzuch się zapada), a potem 5 normalnych wdechów i wydechów (ciągłe głębokie oddychanie może spowodować hiperwentylację). Najlepiej wykonywać to na podłodze lub na łóżku. Po wykonaniu ćwiczenia należy chwilę odczekać, w bezpiecznej pozycji, by uniknąć zawrotów głowy.

Literatura:

Osteopathic Considerations in Systemic Dysfunction, M. L. Kuchera, W. A. Kuchera, 1994;

Foundations of Osteopathic Medicine, red. M. Seffinger, 2018;